چند سوال از 7 کاندیدای ریاست جمهوری ، حال مرغ خوب نیست، برای احیای آن چه برنامه ای دارید؟

به گزارش مهسان بلاگ، معیشت، مسئله مهمی است که دغدغه همیشگی مردم بوده و این روز ها به دلیل مسائل مالی، بیش ازپیش زندگی افراد را تحت شعاع قرارداده است. انتخاب یکی از کاندیدا ها به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور کشور، قطعاً به برنامه هایی که برای حل مسائل مالی و بهبود معیشت مردم ارائه می دهد، گره خورده است.

چند سوال از 7 کاندیدای ریاست جمهوری ، حال مرغ خوب نیست، برای احیای آن چه برنامه ای دارید؟

گروه مالی خبرنگاران- زهرا ابراهیمی؛ مدتی است مرغ شده بحثِ داغِ مصاحبه ها و مرکز توجه مردمی که تا چند سالِ پیش، از کنارش راحت می گذشتند؛ اما حالا همان مرغ شده سی مرغِ داستان های کهن که بهایش تحمل صف های طولانی و پرداختن هزینه های غیرقابل قیاس است.

در کنار بحث مهم مرغ، چند روزی است اسامی کاندید های ریاست جمهوری تعیین و تبلیغاتشان به صورت رسمی آغاز شده است و مردم نیم نگاهی هم به آن دارند.

به سراغ فراورینمایندگان و مصرف نمایندگانی رفتیم که همّ وغم شان، مرغ و تخم مرغی است که قرار است بگردد قوت جان مردم، اما بالعکس چند ماهی است که قوّت جان مردم و فراورینمایندگانشان را هم گرفته است. مسائل این عرصه ریشه در مسائل مختلفی دارد از نبود نگاه زنجیره ای بر بخش کشاورزی گرفته تا فسادی که ریشه دوانده در تامین و فراوری و توزیع.

نگاه جزیره ای؛ عامل بسیاری از مسائل

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، باید نسبت به این بخش نگاه زنجیره ای داشت؛ زنجیره ای متشکل از تامین، فراوری و توزیع و اگر هر کدام از این حلقه ها نادیده گرفته گردد، شاهد مسائلی خواهیم بود که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی خانوار خواهد شد.

پیمان عالمی آرانی، عضو نظام صنفی بخش کشاورزی در مصاحبه با دانشجو از بی توجهی به این دیدگاه گفت و تاکید نمود، مسائلی که در حال حاضر منجر به نابسامانی بازار مرغ شده ناشی از نگاه جزیره ای به این بخش است.

او در ادامه اضافه نمود: متاسفانه در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها، فراوری نماینده و فعال آن حوزه حضور ندارد و فاصله میان فراورینماینده و تصمیم ساز منجر به خطا ها و مسائلی می گردد.

نظارت در انتهای جهت!

اختصاص ارز 4200 یا همان ارز نیمایی برای واردات کالا های اساسی، به خودی خود منجر به فساد می گردد؛ حال تصور کنید که این ارز در اختیار چند واردنماینده خاص قرار گیرد و این محصولات به وسیله چند مبادی ورودی خاص وارد کشور گردد. تاخیر در واردات، تاخیر در تحویل نهاده به فراورینمایندگان مرغ گوشتی و تخم گذار در آغاز کار، منجر به بی نظمی و کمبود کاذب و افزایش قیمت نهاده می گردد و در نتیجه بخش قابل توجهی از نهاده های وارداتی با ارز4200 به صورت آزاد فروخته می گردد.

این افزایش قیمت تمام شده نهاده در اینجا به سرانجام نمی رسد. گزارش هایی از سوی مرغداران وجود دارد که رانندگان علاوه بر دریافت مبلغی برای حمل بار نهاده های دام و طیور از مبدا تا مقصد، درخواست پشت بارنامه ای نموده و در صورت مخالفت مرغدار بار را به مقصد منتقل نمی نمایند. نکته قابل تامل این است که مسئولان جهاد کشاورزی و بخش پشتیبانی جهاد کشاورزی با وجود اطلاع از این موضوع، نظارت صحیحی بر این امر ندارند.

در گام بعد بحث جوجه های 1 روزه مطرح است. در حال حاضر، قیمت مصوب جوجه 1روزه گوشتی4200 تومان و جوجه 1روزه تخم گذار11000تومان است؛ اما فروشندگان آن یا همان مرغدارن مرغ مادرگوشتی و تخم گذار به دلیل نبود نظارت مناسب به ترتیب به قیمت های 10000تومان و 20000تومان، جوجه ها را به فروش می رسانند.

لازم توجه است که یکی از علل قیمت نامتعارف جوجه های1روزه تخم گذار علاوه بر نبود نظارت مطلوب، محدود بودن تعداد مرغداری مرغ های مادر تخم گذار است و این مسئله مستلزم توجه و پیگیری بیشتری است.

با توجه به مسائل فوق، قیمت مرغ و تخم مرغ با افزایش روبرو می گردد؛ اما ستاد تنظیم بازار برای کنترل نوسانات و بدون در نظر دریافت شرایط ذکر شده، قیمتی را تحت عنوان قیمت مصوب ابلاغ می نماید، و با این تصمیم که مُسکن موقت بازار است، مرغداران زیادی با چالش های مالی و ضرر های قابل توجه روبرو می شوند.

در این مدت تعداد زیادی از مرغداری های کشور به دلیل این چالش ها و مسائل تعطیل شده و یا حجم جوجه ریزی خود را کاهش داده اند.

در طی مراحل فراوری مرغ تا رسیدن آن به دست مصرف نماینده، شاهد خلاء های نظارتی جدی هستیم. کاندیدا های ریاست جمهوری باید شفاف پاسخ دهند در رابطه با مسئله تنوع مبادی ورودی و افرادی که مجوز واردات محصولات را دریافت می نماید چه برنامه ای دارید؟

در مورد گسترش مرغداری مرغ های مادر و همچنین جوجه ریزی مجدد مرغداری های تعطیل شده چه رویکردی مدنظر است؟

هرکه به امید همسایه نشست، گرسنه میخوابد!

جیره غذایی طیور در کشور ما، برمبنای کنجاله سویا و ذرت است که جزو گران ترین و پرهزینه ترین سبد غذایی طیور است.

این جیره از لحاظ کیفیت مسئله ای ندارد، اما زمانی که به مسائل کلیدی تری برخورد می کنیم، اولویت نکات دیگر را بر این کیفیت عالی ترجیح خواهیم داد..

کشور ما از لحاظ اقلیمی و منابع آبی و خاکی، قابلیت کشت گسترده ذرت و به خصوص سویا را ندارد یا احتیاج به اصلاح ساختار های نامناسب و الگوی کشت دارد که متاسفانه توجهی به آن از سوی جهاد کشاورزی نمی گردد.

باتوجه به این مسئله باید در جیره طیور تغییراتی ایجاد و از محصولاتی استفاده گردد که توان فراوری آن و حتی خودکفایی در فراوری آن را در داخل کشور داشته باشیم و از وابستگی ما به واردات کاسته گردد.

دکتر صادق زاده پژوهشگر جیره طیور در مصاحبه با دانشجو، پس از معرفی محصولاتی که به عنوان جایگزین یا مکمل ذرت و سویا می توان از آن ها استفاده کرد، از اهمیت این موضوع برای حفظ امنیت غذایی و در نتیجه امنیت ملی گفت: در بعضی از کشور های اروپایی در جیره غذایی طیور، حتی یک گرم ذرت مشاهده نمی گردد وعلاوه بر محصولات گیاهی دیگر، با استفاده از آنزیم ها و باکتری های مختلف می توان کمبود انرژی وعناصرغذایی ناشی از کاهش یا حذف ذرت و سویا را جبران نمود.

حال در رویکرد کاندیدا های موجود، باتوجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در فراوری، در رابطه با جیره طیور و گسترش محصولات مرتبط با این بخش و استفاده از متخصصان حوزه دام و طیور چه فکری نموده اید؟

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 87929

به "چند سوال از 7 کاندیدای ریاست جمهوری ، حال مرغ خوب نیست، برای احیای آن چه برنامه ای دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند سوال از 7 کاندیدای ریاست جمهوری ، حال مرغ خوب نیست، برای احیای آن چه برنامه ای دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید