پول مالیات بر دخانیات کجا خرج می گردد؟

به گزارش مهسان بلاگ، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت با اشاره به نحوه هزینه کرد مالیات بر مواد دخانی، گفت: طبق قانون کل سهم دولت از محل مالیات بر دخانیات باید در جهت کنترل، پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری های ناشی از آن هزینه گردد.

پول مالیات بر دخانیات کجا خرج می گردد؟

دکتر کریم همتی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به وضعیت مالیات بر سیگار در بودجه های سالیانه، گفت: قانون گذار در بند سه ماده 28 آیین نامه و لایحه ای که وزرات بهداشت در حوزه مالیات بر دخانیات به مجلس تقدیم کرد و به تصویب رسید، اعلام نموده است که کل سهم دولت از مالیاتی که بر سیگار و مواد دخانی مترتب است، به وسیله ردیف های بودجه ای که در بودجه سنواتی آمده، در جهت کنترل، پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات که به عنوان عوارض آن شناخته می گردد، هزینه گردد.

وی اضافه نمود: بر این اساس از 100 درصد کل سهم دولت از محل مالیات بر دخانیات، 40 درصد به وزارت بهداشت، 40 درصد به وزارت ورزش و جوانان و 20 درصد هم به آموزش و پرورش اختصاص می یابد. طبق قانون هزینه کرد این اعتبار در بخش هایی جز کنترل، پیشگیری، کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری ها و عوارض ناشی از آن ممنوع است. بنابراین هر وزارتخانه ای باید مصادیق مرتبط با این موضوع را در حوزه خودش درآورده و برنامه هایش را اعلام کند.

همتی ادامه داد: در بودجه سنواتی سال جاری مالیات بر مصرف مواد دخانی را به این سه وزارتخانه اختصاص داده اند. در حال حاضر عوارض توتون خام و وارداتی 10 درصد، توتون فرآوری شده وارداتی 35 درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی 65 درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی فراوری داخلی 25 درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی فراوری داخلی با نشان بین المللی که هر سال از سوی وزارت صمت تهیه و با تصویب هیات وزیران ابلاغ می گردد 40 درصد است که در هریک از این موارد میزان سهم دولت محاسبه شده و به نسبت 40، 40، 20 بین سه وزارت خانه بهداشت، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش تقسیم می گردد. باید توجه کرد که میزان سهم دولت از محل مالیات بر دخانیات بر اساس نوع فرآورده و میزان مالیات آن متفاوت است.

sahandblog.ir: سهندبلاگ: سیستم مدیریت محتوای سهند

salmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی دیار سلمان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 24759

به "پول مالیات بر دخانیات کجا خرج می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول مالیات بر دخانیات کجا خرج می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید