مومیایی های یخ زدۀ مغولستان و راز شیر گاومیش!

به گزارش مهسان بلاگ، یخبندان همیشگی کوه های شرق اوراسیا به آرامی در حال ذوب شدن است و این به آشکار شدن راز های امپراتوری ترسناک مغول یاری خواهد نمود؛ از بقایای اجساد مدفون شده اشراف مغول گرفته تا عطش سیری ناپذیر آن ها برای شیر گاومیش!

مومیایی های یخ زدۀ مغولستان و راز شیر گاومیش!

به گزارش فرادید، محققان به تازگی بقایای گورستانی در محوطه موسوم به خوریگ در ارتفاعات کوه های خُووسگول را مطالعه نموده اند. تاریخ گذاری نشان داد این گورستان در قرن سیزدهم و از زمان اتحاد امپراتوری مغول در سال 1206 میلادی شروع به کار نموده است؛ همان سالی که چنگیزخان بدنام به عنوان فرمانروای تمام مغول ها اعلام شد.

او با یاری یک ارتش بی باک اسب سوار، در سراسر آسیا لشکرکشی های خونینی به راه انداخت و پایه های بزرگترین امپراتوری زمینی در تاریخ را که از سواحل اقیانوس آرام در آسیا تا اروپای شرقی را در بر می گرفت، پی ریزی کرد. جهان دیگر مثل قبل نشد.

محققان در حال اسکن مومیایی یک جنگجوی مغول

سال های 2018 و 2019، اسکلت های 11 فرد در محل تدفین سرآمدان کشف شد و این کشف به واسطه ذوب شدن یخ های دائمی انجام شد. این اجساد با وجود گذشت بیش از 800 سال، به لطف دمای زیر صفر، هنوز به طرز شگفت آوری در شرایط خوبی بودند.

به نظر می رسد کسانی که اینجا دفن شدند از مقام و مرتبه عالی اجتماعی برخوردار بودند، چون هم لباس های مرغوب به تن داشتند و هم گورنهاده های مجللی در کنارشان یافت شد.

محققان در این مطالعه اخیر، به طور خاص به تجزیه و تحلیل بقایای بدن علاقمند شدند، چون از این طریق می توانستند شیوه زندگی و رژیم غذایی این اشراف امپراتوری مغول را درک نمایند. آن ها با آنالیز پروتئین های موجود در جرم دندان این افراد، شواهد مستقیمی از شیر اسب ها، گوسفندان، بزها، گاو ها و به ویژه گاومیش ها به دست آوردند.

محققان از یافتن این شواهد بسیار هیجان زده شدند، چون این حیوانات نقش بسیار مهمی در فرهنگ مردم منطقه ها مرتفع اوراسیای شرقی داشتند. مصرف این حیوانات برای زندگی در چنین محیط های خشنی بسیار کاربردی بوده است. این حیوان علاوه بر یک منبع غذایی پرکالری، مو های ضخیم برای منسوجات گرم و چربی برای فراوری کالا های مفیدی مانند شمع نیز در اختیار مغولان می گذاشته.

آلیشیا ونترسکا میلر، استادیار مردم شناسی دانشگاه میشیگان در بیانیه ای گفته است: مهمترین یافته ما زنی اشرافی بود که کلاهی از پوست درخت غان به نام Bogtog و لباسی ابریشمی منقوش به نقش اژد های پنج پنجه طلایی به تن داشت. تجزیه و تحلیل های پروتئومی ما را به این نتیجه رساند که او در طول زندگی اش شیر گاومیش نوشیده است. این یافته به ما یاری کرد به استفاده طولانی مدت از این حیوان نمادین در منطقه و ارتباط آن با حاکمان سرآمد پی ببریم.

لباس ابریشمی یافت شده در یک گور مغولی

جِی. بایارسایخان، محقق مؤسسه ماکس پلانک و موزه ملی مغولستان اضافه کرد: ظروف سرامیکی به فانوس هایی از جنس محصولات لبنی تبدیل شدند که نمایانگر ایده های مذهبی دیرینه و زندگی روزمره اشرافیان امپراتوری مغول هستند.

اگرچه ذوب شدن یخ های دائمی به دانشمندان یاری کرد تا اجساد را پیدا نمایند، اما این بقایای تاریخی را در معرض غارت نیز قرار داد. اگر افزایش دما ادامه یابد و یخ های دائمی بیشتر ذوب شوند، بیم آن می رود که بعضی از بقایای یخ زده باستان شناسی، چه در اینجا و چه در جا های دیگر، قبل از اینکه به درستی مورد ارزیابی قرار گیرند، نابود شوند.

جولیا کلارک، باستان شناس Nomad Science شرح می دهد: درجه غارتی که ما پیش بینی می کنیم، بی سابقه است. تقریباً هر گوری که ما روی سطح پیدا کردیم اخیراً غارت شده است. این مطالعه در مجله Communications Biology منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 17 مرداد 1402 بروزرسانی: 17 مرداد 1402 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109342

به "مومیایی های یخ زدۀ مغولستان و راز شیر گاومیش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مومیایی های یخ زدۀ مغولستان و راز شیر گاومیش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید