طرز تهیه رب نارنج خانگی اصل، به روش محلی شمالی ها

به گزارش مهسان بلاگ، نارنج میوه ای که در کشور ما به فراوانی فراوری می گردد و محصولات جانبی متعددی نیز دارد؛ مانند رب نارنج. این رب را مثل رب گوجه فرنگی و رب انار برای تهیه انواع غذاهای گوشتی و کبابی مثل کباب جوجه ترش، ماهی کبابی، بادمجان شکم پر و … استفاده می گردد. رب نارنج شمال و رب نارنج شیرازی که طبعا نامگذاری آن ها از روی نارنج برداشتی در باغات این مناطق صورت گرفته بسیار مشهور هستند که هر دو روش تهیه یکسانی دارند؛ در ادامه طرز تهیه آن را بخوانید.

طرز تهیه رب نارنج خانگی اصل، به روش محلی شمالی ها

طرز تهیه رب نارنج خانگی خوشمزه

  1. نارنج ها را بعد شستن و خشک کردن پوست با چاقوی نوک تیز پوست بگیرید و تمام کوشش خود را بکنید که چاقو به داخل میوه نفوذ نکند.
  2. 24 ساعت نارنج های پوست گرفته را در جایی خنک نگه دارید.
  3. سپس آنها را از وسط نصف نموده، تمام هسته ها را به دقت درآورید و آبش را با آبمیوه گیری دستی بگیرید.
  4. بعد از صاف کردن آب نارنج، آن را روی حرارت گذاشته تا جوش آید.
  5. بعد شعله را متوسط می کنیم و اجازه می دهیم بجوشد.
  6. در این حین مدام آب نارنج را مخلوط می کنیم و کفی که روی آن جمع می گردد را می گیریم؛ این کار باعث می گردد رب ترش و خوشمزه و شفافی داشته باشید؛ اگر کف روی آب نارنج را نگیرید، باعث تلخی رب می گردد.
  7. آب نارنج بعد یک ساعت جوشیدن به نصف رسیده و رنگش کمی تیره خواهد شد.
  8. شما همچنان کف کنار قابلمه را جمع نموده و دور بریزید.
  9. بعد از سه ساعت رب خوش رنگ و شفاف و ترشی دارید.
  10. در اینجا می توانید کمی شکر (سه قاشق برای 3 لیتر آب نارنج) به رب اضافه نموده و بگذارید کمی دیگر بجوشد و بعد از روی حرارت بردارید.
  11. بعد از خنک شدن، رب را داخل شیشه ریخته و داخل یخچال بگذارید؛ حتما داخل ظرف شیشه ای بریزید. (زیرا اسید موجود در آنها باعث تجزیه دیواره پلاستیکی بطری می گردد و به این ترتیب،ترکیب هایی وارد مایع می شوند که مصرفشان برای افراد سرطانزا خواهد بود.)

چکار کنیم تا رب نارنج کپک نزند؟

  • شیشه حتما کاملا خشک و تمیز باشد و بعد از ریختن آب نارنج در شیشه، درب آن را گذاشته و روی آن را با چسب صنعتی محکم بپوشانید (چسب های مخصوص برقکاری)
  • در جایی تاریک و خنک نگهداری کنید.

ماندگاری این رب با رعایت این نکات تا 6 ماه هست. به این ترتیب برای نگهداری حتی احتیاج به یخچال ندارید ولی به محض باز کردن هر شیشه در اولین استفاده، باید آن را به یخچال منتقل کنید.

مصارف رب نارنج در غذاها

این رب خوشمزه چاشنی خوبی برای انواع غذاهای دریایی و خورشت ها و همین طور برای مرغ می باشد.

  • این رب، مصلح غذاهایی چون فسنجان، ماهی، محسوب می گردد.
  • رب خوشمزه نارنج را با سرکه سفید مخلوط کنید و برای سرو ماهی از آن بهره ببرید. این سس طعم فوق العاده به ماهی سرخ شده می دهد.
  • این رب در غذاهای گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد و فرایند جذب آهن را سرعت می بخشد. از این رب در تهیه مرغ ترش، بادمجان شکم پر، کباب دنده کرمانشاهی، سس مرغ و … می توان استفاده کرد.

پوست نارنج رو هم با چاقو خلال نموده هم می توانید شیرین کنید هم خشک کنید هر وقت احتیاج داشتید خیس بدهید و شیرین کنید یا اینکه آسیاب کنید به عنوان پودر در کیک و دسر بهره ببرید.

رب نارنج برای چی خوبه

خواص رب نارنج در طب سنتی اسلامی

طبع نارنج برخلاف تصور عموم، از نظر طب سنتی گرم و خشک است و دارای خواص زیر می باشد:

  • برطرف چین و چروک و خشکی پوست: مقداری رب را در ناحیه موردنظر مالیده و بعد از 5 دقیقه، با دستمال آغشته به شیر ،تمیز گردد.
  • خواص رب نارنج برای پوست - درمان لکه های قرمز و سیاه روی پوست: می توانید با مخلوط کردن نمک دریا و کمی رب روی پوست بمالید و بعد از 7 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.
  • درمان شوره سر و یا چرب بودن موها: می توانید مقداری از رب را روی پوست سر یا موها ماساژ دهید و سپس شستشو دهید.

    درمان سست و شکننده بودن ناخن ها: روزانه دوبار به مدت 9 روز روی ناخنها رب بمالید تا بزودی شاهد آثار عجیب آن شوید.با اینکار ناخنها محکم می شوند.

  • درمان زخم دهان و لثه و آفت دهان: یک قاشق مرباخوری رب را در یک فنجان آب جوشیده مخلوط نموده و پس از سرد شدن، در دهان مزمزه و غرغره کنید.
  • جلوگیری از ریزش مو و تقویت پیاز موها: سه عدد زرده تخم مرغ + 60گرم رب را مخلوط کنید.12جلسه یک روز درمیان از این مخلوط به کل سر ماساژ دهید و سپس بدون شامپو شستشو دهید.
  • کاهنده چربی کلسترول خون
  • اشتها آور

سخن آخر

همه میوه های ترش و به ویژه مرکبات, حاوی ویتامین C هستند. مصرف آب نارنج می تواند ویتامین C مورد احتیاج بدن را تامین نموده, سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. از طرفی در صورت ابتلا به سرماخوردگی، فرایند درمان با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C تسریع می گردد. این میوه به دلیل غنی بودن از ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های طبیعی محسوب می گردد. ضمناً یک ضدعفونی کننده محسوب می گردد و مصرف آن هنگام گلودرد اثرات مثبتی را به همراه دارد.

بنابراین حتما در اولین فرصت رب این میوه خوشمزه را در خانه تهیه کنید و از خواص بی نظیر آن در سایر فصول، بهره مند شوید. پیشنهاد می کنیم طرز تهیه رب زردآلو که یکی دیگر از چاشنی های لذیذ و مفید می باشد را نیز در خبرنگاران آموزش ببینید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 84143

به "طرز تهیه رب نارنج خانگی اصل، به روش محلی شمالی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه رب نارنج خانگی اصل، به روش محلی شمالی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید