شکاف میان دو موتور محرکه اروپا

به گزارش مهسان بلاگ، تهران - خبرنگاران - بحث بر سر اصلاحات در اتحادیه اروپا از شروع تشکیل آن تا امروز، همواره بین آلمان و فرانسه به عنوان دو قدرت مهم و تأثیرگذار در اتحادیه چالش برانگیز بوده است و این روزها با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا، این شکاف عمیق تر شده است.

شکاف میان دو موتور محرکه اروپا

به گزارش خبرنگاران، آلمان از سال 2015 میلادی و زمانی که آنگلا مرکل صدراعظم آن مرزهای اروپا را برای مهاجران و پناهجویان گگردد، با نقدها زیادی روبرو شد و تا حد زیادی اعتماد و قدرت رهبری خود در اتحادیه را از دست داد.

در واقع باید گفت که نقطه اوج افول قدرت صدر اعظم آلمان در رهبری اروپا را می توان بعد از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید دانست چرا که سیاست های گذاری های ترامپ موجب تضعیف صندلی مرکل در انتخابات مجلسی آلمان در سال 2017 شد.

درست از همان زمان است که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه کوشش کرد تا رهبری اتحادیه اروپا را در دست گیرد.

در گذشته آلمان و فرانسه هماهنگی بسیار زیادی درباره مسائل اروپا داشتند اما اکنون دیگر از آن هماهنگی و همکاری دیگر خبری نیست و رئیس جمهور فرانسه ایده های خود در زمینه اصلاحات اروپایی را به تنهایی و از جانب خود مطرح می نماید.

رئیس جمهوری فرانسه پنجم مارس (14 اسفند) با انتشار یادداشتی در روزنامه های 28 کشور عضو اتحادیه اروپا خواهان رنسانسی اروپایی شد و از جزئیات طرح خود برای اصلاحات در اروپا رونمایی کرد.

مکرون در این یادداشت انتخابات مجلس اروپا 26 ماه می آینده (پنجم خرداد) را معین نماینده خواند و همزمان هشدار داد که اروپا در خطر است. اظهارات وی در حالی است که او کوشش می نماید اصلاحاتی بنیادین در اتحادیه اروپا اعمال کند.

یادداشت وی با تنش های فزاینده در غرب همزمان شده است. از یک سو، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با شعار آمریکا اول موجب ناخرسندی متحدان قدیمی واشنگتن شده و از سوی دیگر، انگلیس در حال خروج از اتحادیه اروپاست.

در آلمان نیز پیشنهادهای مکرون نه تنها مورد استقبال قرار نگرفت بلکه با پاسخ های متفاوتی نیز روبرو شد.

این پاسخ نه از طرف مرکل، بلکه از سوی جانشین او در حزب دموکرات مسیحی داده شد. هر چند بسیاری از کارشناسان انتخاب آنگرت کرامپ کارن-بائور به عنوان جانشین مرکل در این حزب را ادامه راه مرکل می دانند، اما طی هفته های اخیر کارن-بائور با یاری گروه های فشار به دنبال تغییرات اساسی در گفتمان و عملکرد حزب خود و محافظه کاران آلمان است. این تغییرات حتی تا اندازه ای جدی بود که گمانه های تغییرات نابهنگام و جایگزینی زودهنگام وی به جای مرکل نیز شنیده می شد. اما این اتفاق تا کنون با مخالفت هایی در درون دولت آلمان و سایر احزاب روبرو شده است و مرکل همچنان می تواند به کار خود ادامه دهد.

بعضی افراد، اصلاحات مکرون را جزئی از کمپین انتخاباتی حزب او در انتخابات اروپا می دانند، تا طرح و برنامه ای جدی برای اتحادیه. متن نامه مکرون بیش از هر چیز بر حمایت از احزاب موافق اتحادیه و تضعیف صندلی ناسیونالیست ها تأکید دارد. ماکرون بر پروژه های اجتماعی و یکسان سازی حقوق و دستمزدها (در جهت برطرف شکاف طبقاتی و تبعیض در اروپا) اصرار دارد و ایجاد نهادهایی مانند بانک اقلیمی اروپا و نهادی مختص رسیدگی به امور پناهجویان را ضروری می داند.

وی همچنین پیشنهاداتی در حوزه اینترنت (دیجیتالیزه شدن)، تأسیس یک آژانس اروپایی برای محافظت از دموکراسی در اروپا، راه اندازی کنفرانس اروپا و لزوم تغییرات در معاهدات اروپایی را مطرح می نماید.

اما در مقابل پاسخ کارن-بائور از آلمان کمی متفاوت است. وی مهمترین پروژه مکرون که تعدیل و یکسان سازی دستمزدها در تمام کشورهای عضو است، را رد می نماید و آن را عملیاتی نمی داند. البته این پاسخ از سوی بعضی سران دیگر اروپایی مانند سباستین کورتس صدراعظم اتریش نیز، مورد حمایت نهاده شد.

این اختلافات میان دو موتور محرک اتحادیه اروپا ممکن است تا انتخابات مجلسی اروپا شکاف بیشتری پیدا نمایند. این تقابل را می توان در دو رویکرد چپگرایانه و راستگرایانه دید. فرانسه ای که به دنبال تقویت سیاست های اجتماعی در اتحادیه است و آلمانی که تقویت و ثبات صندلی مالی و اقتصاد صادراتی و همچنین صندلی اتحادیه در بخش امنیت و مسئولیت جهانی را در پیش گرفته است. باید دید روندهای آینده اتحادیه اروپا و جریان های سیاسی را بیشتر به کدام سو می کشاند و کدامیک از این گفتمان ها بر دیگری تسلط می یابد.

طرح رنسانس اروپایی مکرون درحالی مطرح می گردد که فرانسه خود در ماههای اخیر صحنه تظاهرات و اعتراضات گسترده به مواضع و سیاست ای مالی مکرون بوده است .

اگرچه فرانسه در دو هفته اخیر شاهد کاهش اندک بعضی اعتراضات از سوی جنبش موسوم به جلیقه زردها بوده است؛ اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که دولت مکرون برای ایجاد رضایت نسبی میان شهروندان این کشور با موانع بسیاری روبرو است .

هرچند نظرسنجی های اخیر از افزایش تنها یک درصدی محبوبیت مکرون حکایت می نماید ، اما در مجموع برایند همه نظرسنجی ها از میزان کاهش محبوبیت رییس جمهوری فرانسه نسبت به دوسال قبل (آغاز ریاست جمهوری مکرون) خبر می دهد.

در چنین شرایطی که مکرون با احساس خطر نسبت به آینده سیاسی دولت متبوع خود روبرو شده است ؛ او در طرح جدید خود ؛ بر ضرورت اصلاحات اساسی در اتحادیه اروپا تاکید دارد.

یادداشت رئیس دولت فرانسه در چنین شرایطی که اروپا درگیر مسائل مهمی از جمله برگزیت و نیازمند اتحاد در بین اعضای خود است می تواند روزنه های تازه ای را برای اعضای هم قاره ای خود ایجاد کند که هم فرانسه را از بحران های فعلی نجات دهد و هم اروپا را در سطح تجارت جهانی به سطحی مطلوب منطبق بر مطالبات شهروندان اروپایی برساند.

اروپام**9041**1908

گزارشگر: منوچهر جعفری

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 6871

به "شکاف میان دو موتور محرکه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکاف میان دو موتور محرکه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید