روش جدیدی برای چاپ سه بعدی ابزار چندماده ای کشف شد

به گزارش مهسان بلاگ، محققان دانشگاه کالیفرنیا، ویرجینیا و لابراتوار تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا به تازگی دستگاه چاپ سه بعدی طراحی نموده اند که می توان با آن ابزار های الکترونیک را با مواد مختلف ساخت.

روش جدیدی برای چاپ سه بعدی ابزار چندماده ای کشف شد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، معمولا از تکنیک های چاپ سه بعدی برای ساخت انواع اشیاء با هندسه های پیچیده، از جمله قطعات الکترونیک استفاده می گردد، اما بیشتر رویکرد های چاپی سه بعدی که تا به امروز توسعه یافته اند، صرفاً برای فراوری مواد غیرکاربردی بوده اند، زیرا چاپ ساختار های پیشرفته تر از جمله دستگاه های الکترونیک احتیاج به چندین مرحله فراوری دارد. با این حال محققان آمریکایی به روشی دست یافته اند که می توان با آن ابزار های الکترونیک با مواد مختلف ساخت.

به گفته این محققان، ابزار های الکترونیک کنونی شامل مدار های یکپارچه، آنتن ها و حسگر ها محدود به الگو های برنامه ریز دوبعدی هستند. با این وجود، تقاضای رو به رشدی برای وسایل یا مدار های غیرمسطح سه بعدی یا مدارها، آرایه های حسگری و آنتن ها روی سطوح منحنی یا در شکل ها و معماری های پیچیده سه بعدی وجود دارد.

بیشتر چاپگر های سه بعدی کنونی از روندی تحت عنوان جت های هوازی یا روش نوشتن مستقیم استفاده می نمایند که این روش ها معمولا مستلزم چندین مرحله چاپ، جاسازی و فرمول های پیچیده جوهر است.

در برخی موارد ساخت ساختار های پیچیده، احتیاج به ادغام روش های چاپ چندگانه دارد که زمان ساخت آن را به طور قابل توجهی بالا می برد. در نتیجه این تکنیک ها برای فراوری پرسرعت ابزار الکترونیک کاربردی و سازه های پیچیده سه بعدی خیلی از ایده آل دور هستند.

ژائویو ژنگ و همکارانش رویکردی را ابداع کردند که بتواند بر محدودیت های روش های چاپ سه بعدی که قبلاً توسعه یافته بودند غلبه کند. در روش آن ها می توان از چندین ماده کاربردی در قالب های دلخواه سه بعدی استفاده کرد و در واقع ابزار الکترونیک را در یک مرحله واحد ساخت.

آن ها براساس جاذبه الکترواستاتیک موضعی توانستند کنتاکت فلزی ایجاد نمایند که در آن قطعات الکتریکی به صورت انتخابی در مکان های از پیش تعریف شده قرار می گیرند و مدار های الکترونیک و الکترود هایی با اندازه خاص 10 میکرومتر و با نرخی سریع تر از روش های معمول چاپ چند مرحله ای ساخته می شوند.

لازم به ذکر است که کنتاکت به معنی اتصال است و در اصطلاح برق به مفهوم یک اتصال الکتریکی است یک کلید قطع و وصل معمولی دارای حداقل یک کنتاکت است.

با همین تکنیک جدید چاپ سه بعدی، می توان ابزار یا موادی متشکل از آرایه های دی الکتریک/ رسانای سه بعدی و الگو های مداری منحصر به فرد چاپ کرد. علاوه بر این، می توان آن را به راحتی برای فراوری انواع توپولوژی ها و معماری های سه بعدی به کار برد و در نتیجه آرایه های آنتن را برای ارتباطات شبکه نسل پنجم، پروتز ها و کاوشگر های نورونی در مقیاس عظیم تهیه کرد.

محققان برای نشان دادن اثربخشی روش خود، از آن برای چاپ اثر انگشتان مصنوعی برای سنجش لمسی و لمس اشکال استفاده کردند و به نتایج بسیار امیدوار نماینده ای دست یافتند.

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

virapars.ir: مجله ویراپارس | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 48141

به "روش جدیدی برای چاپ سه بعدی ابزار چندماده ای کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش جدیدی برای چاپ سه بعدی ابزار چندماده ای کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید