پل کابلی؛ منظره جذاب و زیبای رودخانه کارون

به گزارش مهسان بلاگ، رود کارون از لحاظ تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، فراوری برق و تفریحات آبی اهمیت بسیاری دارد. سدهای گوناگونی نیز بر روی این رود ساخته شده است.پل کابلی و معلق شهدای لالی از جمله جاذبه های گردشگری در کنار این رودخانه است.

پل کابلی؛ منظره جذاب و زیبای رودخانه کارون

رود کارون از پرآب ترین رودخانه های ایران است که در گذر از شمال شوشتر به دوشاخه جدا می گردد ودر جنوب شهر دوباره به یک دیگر می پیوندد و یک شاخه میگردد.

همین امر سبب شده است تا این رود شهر شوشتر را به سه منطقه بافت قدیم، بلِیتی و مناطق جدید شمال غربی تقسیم کند. کارون از طولانی ترین رودهای ایران است که بخشی از ان بدلیل عمق زیاد قابلیت کشتیرانی دارد.

از نمادهای توسعه و آبادانی در دولت نهم و دهم می توان به احداث پل معلق لالی اشاره نمود که امروزه یکی از زیباترین و جذاب ترین مناطق تفریحی و دیدنی شهرستان لالی خوزستان محسوب می گردد. این پل عظیم ترین پل معلق کشور است. این پل از جمله پروژه های جانبی طرح سد و نیروگاه گتوند علیا بوده است.

شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان قراردارد این شهر در شهرستان لالی قرار گرفته مردم لالی از شاخهٔ هفت لنگ قوم بختیاری هستند. بخش لالی از دیرباز زیستگاه بشر بوده ودر سده های اخیر، بعنوان منطقه گرجهتی و قشلاقی بختیاری های کوچ رو، بویژه شاخه های 7 لنگ بختیاری، اعتبار و ارزش بیشتر یافته است.

این که لالی بخشی از نخستین حوزه شناخته شده نفت در ایران به شمار می آید و از این رو، در دهه 30 یکی از حوزه های فعال استخراج نفت بوده است.طول پل شهدای لالی 460 متر، ارتفاع پایه ها 75 متر و پهنای خودرو رو حدودا 5 متر و عرض ان برای عبور لوله های نفت و گاز 2 متر است.

احداث این پل جهت جایگزینی از مسجدسلیمان به سمت لالی در 15 کیلومتری بالادست محور سد گتوند علیا است چراکه در مراحل تکمیل ساخت این سد حدود 20 کیلومتر از این جهت به زیر آب میرود.این پل کابلی دارای عرشه فلزی با پایه ها و پایلون های بتنی و کابل های ترکه ای است که با روش نصب تلفیق کشتیرانی در ارتفاع 155 متری کف رودخانه کارون ساخته شده است.

عده زیادی برای تماشای جریان زیبای رود بر فراز این پل می ایستند و منظره زیبای زیر پای خود را تماشا می نمایند. بعضی عکس های بینظیری از این نقطه برای خود ثبت می نمایند و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

نورپردازی های زیبایی بر روی این پل صورت گرفته است و شب ها در کنار آرامش کارون، منظره ای رویایی و شگفت انگیز ایجاد می نماید.به دلیل ماشین رو بودن این پل، دسترسی به آن بسیار آسان است. دو طرف پل حفاظ دارد و در انتهای پل مکانی برای نگه داشتن ماشین و تماشای منظره آن پیدا می کنید.

مجله صادق ویلا: مجله صادق ویلا | آموزش چاپ و طراحی گرافیکی، موشن گرافیک

اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان

منبع: گردشبان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 78709

به "پل کابلی؛ منظره جذاب و زیبای رودخانه کارون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل کابلی؛ منظره جذاب و زیبای رودخانه کارون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید