معافیت مالیاتی وجود ندارد

به گزارش مهسان بلاگ، چندی است بحث هایی در مورد چرایی معافیت مالیاتی سلبریتی ها و فعالیت های پرسود فرهنگی و هنری در جریان است. بسیاری معتقدند این اقدام دولت در شرایطی که باید پایه های مالیاتی افزایش یابد و فرارهای مالیاتی نیز کاهش، منطقی نیست. ضروری است در این خصوص چند نکته خاطرنشان گردد. اول اینکه به معنی واقعی کلمه معافیت هایی که در اقتصاد ایران وجود دارد، نمونه اش در کشورهای توسعه یافته یافت نمی گردد.

معافیت مالیاتی وجود ندارد

ممکن است تخفیف های مالیاتی وجود داشته باشد اما معافیت ها به این شکل وجود ندارد. حتی مدعای این گزاره در جریمه مالیاتی ورزشکاران و هنرمندانی است که یا اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ننموده یا کمتر از آن مقداری که باید مالیات بدهند، به سازمان مالیاتی اعلام کردند. در این صورت مشمول جرائم سنگین هم شدند. مبنای مالیات را می توان صفر گذاشت اما اینکه مبنا، معافیت باشد تقریباً در دنیا وجود ندارد. مبلغی که چندی پیش به عنوان مالیات در اقتصاد ایران در بودجه 99 مطرح شد، حدود 195 هزار میلیارد تومان بود. این رقم در بودجه امسال کمتر از 120 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

این اعداد نشان می دهد که از کمتر از 40 درصد ظرفیت اقتصاد ایران مالیات اخذ می گردد چرا که عمده مشمولان مالیاتی کشور یا از مالیات ها معاف هستند یا آن را به هر ترفند و دلیلی نمی پردازند. باید به این نکته اشاره نمود که معادل مالیاتی که وصول می گردد، معافیت و فرار مالیاتی وجود دارد. حال سؤال این است که آیا اعطای معافیت های مالیاتی خوب است یا اینکه دولت به ازای مقدار فرار و معافیت های مالیاتی، پول چاپ کند و تورم را بر اقتصاد ایران تحمیل کند.

زمانی که دولت به هر دلیل معافیت مالیاتی بر بعضی فعالیت ها وضع می نماید، باید معادل آن در اقتصاد درآمد ایجاد کند و محلی که دولت درآمد از دست رفته مالیاتی را جایگزین می نماید، سایر منابع است که از راه های مختلفی مانند انتشار پول پرقدرت است؛ به عبارت دیگر به جای اینکه دولت از افراد و نهادهای معاف مالیات بستاند، بار هزینه ای آن را بر دوش سایر افراد جامعه می اندازد و مجبور می گردد به وسیله افزایش تورم نیازهای درآمدی خود را تأمین کند. به صورت کلی در کشورهای توسعه یافته به طور میانگین مالیات ها 30 درصد فراوری ناخالص داخلی را تشکیل می دهند در حالی که این رقم برای ایران کمتر از 7 درصد است. در مورد اخذ مالیات و معافیت ها بسیار گسترده عمل کردیم و یک اشکال ساختاری در اقتصاد ایران است که در بودجه سال آینده نیز این مشکل به وفور وجود دارد.

دولت در بودجه 99 حدود 484 هزار میلیارد تومان منابع تعریف نموده که تنها یک سوم به وسیله مالیات ها تأمین می گردد و مابقی از سایر منابع تأمین می گردد. انتشار 80 هزار میلیارد تومان اوراق قرضه دولتی نیز یکی از راه های تأمین درآمد است که نوعی پیشخور کردن مالیات ها و بدهکار کردن دولت های آینده است. با شرایط موجود به نظر نمی رسد معافیت مالیاتی در اقتصاد ایران محلی برای بحث داشته باشد.

مجله صادق ویلا: مجله صادق ویلا | آموزش چاپ و طراحی گرافیکی، موشن گرافیک

اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 29786

به "معافیت مالیاتی وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معافیت مالیاتی وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید