خبرنگاران استاد دانشگاه: تحقیقات دانشگاهی در حوزه تالاب ها مورد توجه قرار گیرد

به گزارش مهسان بلاگ، شهرکرد -خبرنگاران- محقق و پژوهشگر حوزه محیط زیست و استاد دانشگاه شهرکرد بر این عقیده است که تحقیقات دانشگاهی در حوزه تالاب ها باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

خبرنگاران استاد دانشگاه: تحقیقات دانشگاهی در حوزه تالاب ها مورد توجه قرار گیرد

تالاب ها به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه های طبیعی در دوام و بقای حیات وحش، تامین آب شیرین و حفظ تعادل زیستی نقش مهمی را ایفا می نمایند و هم اکنون به عنوان مامنی برای پرندگان مهاجر و بومی هستند.

به گزارش خبرنگاران، در کشور سه میلیون هکتار سطح تالابی وجود دارد، که 1.4 میلیون هکتار از این میزان معادل 25 تالاب در کنوانسیون رامسر تالاب ها ثبت شده است.

با توجه به خشکسالی های اخیر، تغییر اقلیم، وابستگی معیشت جوامع محلی به تالاب ها و تحقق نیافتن بخشی از حق آبه تالاب ها و ورود پساب ها و دفن غیراصولی پسماندها از مهمترین مسائل تالابهای کشور است که برای بهبود شرایط این تالابها اجرای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی یک ضرورت است.

با توجه به اینکه همه ساله در سالروز انعقاد کنوانسیون رامسر و روز جهانی تالاب مراسم عظیمداشت این روز برگزار می گردد و از فعالان حراست و حفظ تالاب در سه حوزه علمی و تحقیقاتی، مدیریت و همچنین جوامع محلی تجلیل می گردد، در مراسم عظیمداشت پنجاهمین سالگرد انعقاد کنوانسیون رامسر و روز جهانی تالاب ها، رسول زمانی به عنوان قهرمان تالاب معرفی گردید.

برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالابی کشور برای شناسایی تجربیات پیروز مرتبط با حفاظت بهینه اکوسیستم های تالابی و تشویق و گسترش فرهنگ تالابی در کشور، طبق روال هر سال برگزار گردید و رسول زمانی از چهارمحال و بختیاری، جایزه قهرمان تالاب در بخش علمی و تحقیقاتی سال 1399 را از آن خود کرد.

چاپ مقالات علمی و پژوهشی متعدد داخلی و بین المللی و انجام پژوهش های علمی مرتبط با بحث تالاب ها و رودخانه ها از عوامل انتخاب وی بوده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(خبرنگاران) مرکز شهرکرد با قهرمان تالاب کشور که یکی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه شهرکرد است و با ارائه تحقیقات پژوهشی و مقالات علمی در حوزه اکوسیستم تالابهای کشور به عنوان قهرمان تالاب معرفی گردیده است، گفت و گویی انجام داده است.

رسول زمانی، قهرمان تالاب کشور در بخش علمی و تحقیقاتی گفت: متولد سال 62 و دارای مدرک دکترای محیط زیست هستم و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه اکوسیستم آبی را از سال 86 در زمینه تالاب ها و رودخانه های سراسر کشور شروع کردم و علاوه بر انجام کارهای تحقیقاتی عضو هیات علمی گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه شهرکرد نیز هستم.

وی گفت: با توجه به اهمیت بحث تالاب های در سطح کشور ،اجرای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به منظور آنالیز شرایط تالاب ها و همچنین برطرف مسائل این حوزه آبی یک ضرورت است که باید مورد توجه و حمایت بیشتر از سوی مسوولان و برنامه ریزان قرار گیرد.

زمانی بر نقش دانشگاهیان و فعالان محیط زیست در توسعه کارهای تحقیقاتی و کاربردی در این حوزه تاکید نمود و گفت: نقش دانشگاهیان در انجام کارهای پژوهشی و تحقیقات کاربردی مرتبط با تالاب در مورد حفظ و صیانت از تالاب ها باید نهادینه گردد.

به گفته وی، دستگاه های اجرای و متولی نیز پیشنهادها و دستورالعمل های ارائه شده توسط پژوهشگران و محققان در این حوزه را اجرایی نمایند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مسائل مالی و اعتباری در کشور گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از متولیان حفظ و حراست از تالابهاست، سال جاری با توجه به شرایط بودجه کشور، اعتبارات اختصاص یافته در این زمینه با کمبود روبرو شد و میزان بودجه که برای فعالیت پژوهشی در نظر گرفته شده در مقایسه با گذشته کاهش یافت.

زمانی با تاکید بر اینکه همه ساله قهرمان تالاب در سه بخش علمی تحقیقاتی، مشارکت مردمی و اجرایی انتخاب می گردد، گفت: تا به امروز بیش از هشت طرح تحقیقاتی، 40 مقاله علمی و پژوهشی داخلی و خارجی و 50 مقاله کنفرانسی داخلی و بین المللی در زمینه تالاب و رودخانه های کشور اراِئه دادم.

وی با اشاره به اینکه طرح تحقیقاتی تالاب میقان استان مرکزی به عنوان طرح منتخب وزارت علوم و تحقیقات بوده است، گفت: در این طرح مناطق مناسب برای تفرج گسترده و متمرکز پیرامون تالاب معین شد و برای هر یک از پهنه های مناسب برای گردشگری، ظرفیت برد محاسبه شد.

به گفته وی، براساس نتایج تحقیقات هم اکنون تعدادی از تالاب های کشور به دلیل تغییر اقلیم، خشکسالی های اخیر در معرض خطر نابودی هستند و ورود آلاینده ها به این اکوسیستم های آبی از جمله پساب ها و دفن غیر اصولی زباله نقش مهمی در تخریب این اکوسیستم ها دارند.

زمانی به وابستگی معیشت مردم به خصوص جوامع محلی حاشیه تالاب ها به این اکوسیستم ها اشاره نمود و گفت: بعضی تالابها از جمله تالاب شادگان و انزلی نقش مهمی در معین معیشت جوامع محلی پیرامون دارند.

وی در ادامه به شرایط تالاب های استان چهارمحال و بختیاری که هم اکنون مامن بیش از هزاران پرنده اشاره نمود و گفت: طرح شناسایی منابع آلاینده تالاب چغاخور در دست اجراست که در این طرح به آنالیز شرایط آلودگی تالاب پرداخته می گردد.

به گفته وی، براساس تحقیقات اولیه که صورت گرفته میزان فلزات سنگین در این تالاب تا حدودی پایین تر از حد مجاز است ولی مقادیر بعضی از ترکیبات از جمله نیترات و فسفات باید به طور مداوم پایش شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با تاکید بر انجام پژوهش های کاربردی در حوزه محیط زیست اضافه کرد: در سالهای گذشته که اعتبارات محیط زیست به صورت استانی بود یک درصد اعتبارات به حوزه پژوهش اختصاص داده می شد اما با ملی شدن اعتبارات یک درصد تجمیع و به استان ها اختصاص داده می گردد.

شهرام احمدی بدون اعلام میزان اعتبار اختصاص داده شده به حوزه پژوهش این اداره کل گفت: هم اکنون با همکاری مرکز تحقیقات اجرای طرح پژوهشی ارزشگذاری مالی مناطق زیرپوشش سازمان حفاظت محیط زیست و منابع پایه استان در دست اجراست که با اجرایی شدن این طرح گام موثری در توسعه پایدار استان و حفاظت پایدار از محیط زیست برداشته خواهد شد.

این مسوول استان گفت: برای اجرای این طرح پژوهشی 200 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح های پژوهشی در حوزه محیط زیست برای حفاظت پایدار این مناطق لازم است، اضافه کرد: رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست اجرای پژوهش های علمی و کاربردی است و همه ساله اولویت های پژوهشی در جهت حفظ و حراست از محیط زیست در استان و ملی براساس نیازسنجی تعیین می گردد.

احمدی گفت: به منظور حمایت از خاتمه نامه های پژوهشی و دانشگاهی نیز حمایت علمی به محققان از جمله نتایج پایش و فعالیت های تحقیقاتی ارائه می گردد تا پژوهش ها و همچنین خاتمه نامه های کاربردی و واقعیت محور انجام گردد.

به گزارش خبرنگاران، تالاب بین المللی چغاخور و گندمان، علی آباد و سولقان و 2 تالاب چال تر و چال خشک از جمله تالاب های استان چهارمحال و بختیاری است که به صورت زنجیر وار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن در امتداد کوه کلار به طرف غرب منطقه گسترده شده است.

این تالاب ها به عنوان یک مجموعه عظیم زیستی، برای پرندگان مهاجر و ماهیان و گونه های منحصر به فرد است که در سال های اخیر بدلیل اجرای طرح احیای تالابی سالانه بیش از 160 هزار پرنده مهاجر در آنها سکنا دارند.

مجله صادق ویلا: مجله صادق ویلا | آموزش چاپ و طراحی گرافیکی، موشن گرافیک

اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان

منبع: ایرنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 81407

به "خبرنگاران استاد دانشگاه: تحقیقات دانشگاهی در حوزه تالاب ها مورد توجه قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاد دانشگاه: تحقیقات دانشگاهی در حوزه تالاب ها مورد توجه قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید