تشخیص ابتلا به کرونا با یاری تلفن همراه

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران : محققان ام آی تی توانسته اند با استفاده هوش مصنوعی روشی برای تشخیص ابتلا افراد به کرونا از روی صدای سرفه آنان که توسط تلفن هوشمند کنترل می گردد را به دست آورند.

تشخیص ابتلا به کرونا با یاری تلفن همراه

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، محققان در دانشگاه ام آی تی (MIT) به هوش مصنوعی آموخته اند که عفونت ناشی از ویروس کرونا را به وسیله صدای سرفه تشخیص دهد. آیا هر روز صبح می توانیم با سرفه در تلفن های هوشمند خود را آزمایش کنیم؟ پاسخ به این سوال کمی سخت است، اما نتایج امیدوارنماینده ای از آزمایشات محققان انستیتو فناوری ماساچوست بدست آمده، که ممکن است تشخیص اولیه ابتلا به بیماری کووید-19 را به خصوص در افرادی که علائمی ندارند ساده کند.

تلفن هوشمند کرونا شما را تشخیص می دهد

این واقعیت که تلفن های هوشمند چیزهای افتضاحی درباره ما می دانند، چیز جدیدی نیست. بسیاری از مردم مدت هاست که پذیرفته اند دستگاه های تلفن هوشمند آن ها یا به عبارتی دقیق تر ارائه دهندگان اپلیکیشن هایی که آن ها از آن استفاده می نمایند، احتمالاً اطلاعاتی بیش از آن چه کاربران فکر نمایند را در خصوص آن ها می دانند. به زودی ممکن است یک اپلیکیشن جدید راه اندازی گردد که به کاربران امکان آن را می دهد که صرفا بر اساس صدای سرفه یا صحبت کردن افرادی که حتی علائم بیماری ندارند، ابتلای آنان به بیماری کووید-19 را تشخیص دهد.

اگرچه فناوری هوش مصنوعی قبلا ثابت نموده است که می تواند سرفه افراد آلوده را شناسایی کند، اما برای جلوگیری از تشخیص نادرست افرادی که مبتلا نشده اند، باید بیشتر بیاموزد. در صورتی که این پروژه با موفقیت همراه گردد، چنین اپلیکیشنی می تواند در بعضی موارد مکمل برنامه های ردیابی ویروس کرونا در کشورهای مختلف باشد، که تماس شهروندان با افراد آلوده را ردیابی می نمایند.

صدای سرفه حاوی نشانگرهای زیستی هستند

سه دانشمند کامپیوتر از انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) ایده استفاده از تجزیه و تحلیل صدا برای تشخیص عفونت ها را ارائه نموده اند. جوردی لوگارتا، فران هوتو و برایان سوبریانا در ماه آوریل و مه صدای 5 هزار و 320 نفر را ضبط کردند که این افراد هم شامل مبتلایان به ویروس کرونا بودند و هم افراد سالم. آن ها علاوه بر صداهای سرفه، صدای گفتار افراد را نیز تحلیل کردند. در ابتدا ، محققان داده های صوتی 4 هزار و 256 شرکت نماینده را وارد رایانه کردند که با یاری یک شبکه عصبی پیچشی آن ها را تجزیه و تحلیل کرد.

محققان به دنبال نشانگرهای زیست صوتی بودند که شامل بعضی ویژگی های تعیین در صداهایی بود که آن ها قبلا در مطالعات خود بر روی بیماران آلزایمری پیدا نموده بودند. آن ها سپس آنچه را که ماشین ها از نمونه ها آموخته بودند را بر روی هزار و 64 شرکت نماینده باقی مانده در مطالعاتشان آزمایش کردند.

بیشتر بخوانید؛

اطلاعات گمراه نماینده ویکی پدیا درباره کرونا

نتایج به دست آمده کاملا امیدوار نماینده بود. محققان در نتیجه مطالعات خود که برای انتشار به مجله مهندسی پزشکی و زیست پزشکی IEEE ارسال شد، نوشتند: نتیجه ای که استفاده از این روش به ما داد، نشانگر آن بود 98.5 درصد از افرادی که مورد آزمایش توسط متد صوتی قرار گرفتند به کرونا مبتلا هستند.

البته در واقعیت 94.2 درصد افراد حاضر در گروه مورد آزمایش قرار گرفته تست کرونا رسمی آن ها مثبت بود. این بدان معنی است که از هر 20 نفری که در مطالعات دانشمندان کرونایی اعلام شده بودند، تقریبا 1 نفر به اشتباه مبتلا به کرونا تشخیص داده شده است.

نویسندگان همچنین در ادامه گزارش خود عنوان کردند که برای افرادی که هیچ علائمی از کرونا نداشتند و این آزمایش آنان را مبتلا اعلام نمود، ابتلای 83.2 درصد از این افراد توسط تست کرونا درست تشخیص داده شد. یعنی تقریبا تمام موارد بالقوه غیرقابل شناسایی کووید-19 را به درستی تشخیص داده شده است. اما با این حال، تقریبا از هر پنج شرکت نماینده که در آزمایش دانشمندان مبتلا اعلام شده اند، یک نفر به اشتباه مبتلا تشخیص داده شده است.

به عبارت دیگر، برای اینکه چنین برنامه ای در عمل واقعا امکان پذیر گردد، قطعا باید بهبود یابد. اگر روزانه از این روش برای تعداد زیادی از افراد استفاده گردد، در شرایط کنونی با تعداد زیادی از نتایج مثبت کاذب رو به رو خواهیم شد که افراد را به اشتباه راهی لابراتوارها برای انجام تست کرونا روانه می نماید و فشار سنگینی را به سیستم درمان تحمیل خواهد نمود.

البته باید توجه داشت که این تحقیقات ادامه دارد و کامپیوترها با داده های بیشتری که در اختیار آن ها قرار می گیرد می توانند با یاری یادگیری ماشین صدای سرفه ها را بیشتر و بهتر تجزیه و تحلیل نمایند تا کارآمد بودن این متد به حداکثر برسد.

هیچ چیز جایگزین تست های آزمایشگاهی کرونا نمی گردد

محققان تا به امروز به این نتیجه رسیده اند که تکنیک های بر پایه هوش مصنوعی می توانند یک ابزار غربالگری برای افراد بدون علائم بیماری در مقیاس عظیم، آزاد، غیر تهاجمی، در هر زمان در دسترس و بلافاصله قابل توزیع باشند که چنین تکنولوژی می تواند به روینمودهای فعلی که برای مبارزه و کنترل کرونا در نظر گرفته شده است بسیار موثر باشد.

دانشمندان MIT پیشنهاد می نمایند که از این روش می توان به صورت روزانه برای دانشجویان، دانش آموزان، کارگران و کارمندان ادارات استفاده کرد، تا در صورت بروز هشدار، افراد مربوطه با انجام یک تست آزمایشگاهی از صحت آن چه برنامه به آنان ارائه نموده است مطمئن شوند.

مجله صادق ویلا: مجله صادق ویلا | آموزش چاپ و طراحی گرافیکی، موشن گرافیک

اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 67791

به "تشخیص ابتلا به کرونا با یاری تلفن همراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص ابتلا به کرونا با یاری تلفن همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید