تحریم های یکجانبه مغایر اصل برابری حاکمیت و حقوق بشر هستند

به گزارش مهسان بلاگ، تهران (پانا) - مدیر اجرایی مرکز جنوب طی سخنانی با تأکید بر اینکه در غیرقانونی بودن اقدامات زورمدارانه یکجانبه ذیل قوانین حقوق بین المللی تردیدی وجود ندارد، اضافه کرد، این اقدامات، اصل برابری حاکیمت و همچنین حق بهداشت، غذا و سایر حقوق بشر را نقض می نمایند.

تحریم های یکجانبه مغایر اصل برابری حاکمیت و حقوق بشر هستند

به گزارش ایسنا، کارلوس کوریا با اشاره به اینکه تحریم های یکجانبه پیامدهای انسانی ویران نماینده ای در کشورهای هدف دارند، به مستندات و شواهد گسترده موجود درخصوص تبعات منفی انسانی تحریم ها پرداخت و اضافه کرد: بسیار مهم است که این اسناد و شواهد را به اطلاع اذهان عمومی جهانی برسانیم.

وی ادامه داد: فقط در یک مورد که مربوط به قبل از همه گیری کرونا است، حدود 3500 کودک سرطانی در ایران از دسترسی به داروهای حیاتی مورد احتیاج محروم بودند. متاسفانه افکار عمومی جهان به خوبی از پیامدهای تحریم های یکجانبه آگاه نیست.

مدیر اجرایی مرکز جنوب در ادامه به نقش زور و قدرت در اعمال تحریم های زورمدارانه یکجانبه پرداخت و گفت: یک مطالعه اخیر نشان داده که سرانه فراوری ملی کشورهای اعمال نماینده تحریم، بیش از 5 الی 10 برابر سرانه فراوری ملی کشورهای مورد هدف است. لذا، این نشان دهنده این است که این اقدامات قهری بر پایه زور، قدرت اقتصادی و قدرت نظامی اعمال می گردند و نه بر پایه حقوق و منطق بین المللی.

این مقام بین المللی با رد این ادعا که تحریم ها هدفمند بوده و فقط بعضی افراد و شرکت ها را هدف قرار می دهند، اضافه کرد: تحریم ها، پیامدهای جامع و سراسری دارند و کل جمعیت کشور هدف را قرار می دهند. وقتی که بانک مرکزی یک کشور هدف قرار می گیرد، جابجایی پول برای تمامی اهداف بلوکه می گردد.

وی اضافه کرد: تعاریف موجود در خصوص استثنائات بشرمحبت آمیز ذیل تحریم ها، کاملا مبهم و ناکافی می باشند. یاری های انسان محبت آمیز به کشورهای تحت تحریم، بر یک مبنای جانبگرایانه و نامتعادل تعلق می گیرد. معیارهای تعریف شده، اصلا ثابت نیستند و هر بار تغییر می نمایند.

وی، همچنین ادعاهای مطروحه درخصوص اینکه اعمال تحریم های یکجانبه برای ارتقای حقوق بشر است را بی اساس دانسته و اظهار کرد: این ادعاها برخلاف تمامی اسناد و شواهدی است که ما داریم. اقدامات قهری یکجانبه صرفا باعث آزار و صدمه به مردم جمعیت هدف اعمال می گردد و در بعضی مواقع، صدمات وارده از این طریق با صدمات وارده به وسیله جنگ افزارهای متعارف برابر است.

کوریا در ادامه صحبت های خود ضمن کافی ندانستن محکومیت اقدامات زورمدارانه یکجانبه برای تغییر شرایط، تأکید کرد: من فکر نمی کنم که دولت جدید آمریکا نیز اقدام خاصی در تسکین این شرایط انجام دهد. لذا، در ابتدا بایستی آگاهی عمومی را در جهان درخصوص تبعات منفی این تدابیر بر مردم بالا ببریم که مستندسازی در این میان بسیار مهم است.

وی، در ادامه پیشنهاداتی را برای مقابله با کاهش آثار تحریم های یکجانبه ارائه نمود و به همین دلیل، پیشنهاد تغییر در ساختار جابجایی اقتصادی برای یاری های انسان محبت آمیز را مطرح نمود و گفت: در حال حاضر، تمامی بانک های جهان به دلیل ترس از تحریم های آمریکا حاضر به انجام تراکنش های مربوط به خرید اقلام انسان محبت آمیز نیستند. حتی سازوکار اینستکس هم نتوانست در این میان کارا باشد. یکی از پیشنهادات مطرح، ایجاد یک موسسه می باشد که با واحد پولی به غیر از دلار کار کند. این کار سختی نیست. تنها 14 درصد از اقتصاد جهان متعلق به آمریکا است و 86 درصد متعلق به سایر کشورهاست و این بدان معنی است که آمریکا نمی تواند به آن 86 درصد فشار یا تحریمی وارد کند. راه حل دیگر، اعطای مجوز اختیار به یک نهاد واحد در سطح جهانی است تا استثنائات انسان محبت آمیز را مدیریت کند. یک راه حل دیگر می تواند ایجاد یک ارز دیجیتال خاص برای این اهداف باشد که ربطی به سیستم اقتصادی آمریکا نداشته باشد.

مدیر اجرایی مرکز جنوب در سرانجام گفت: به شدت غیرقابل قبول است که یک گروه کوچک حدودا 200 نفره در بخش تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا بنشینند و با طرح های خود، در خصوص دسترسی حدود یک سوم مردم جهان به غذا و احتیاجهای اولیه خود تصمیم بگیرند.

وی بر آمادگی مرکز جنوب برای همکاری با گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه و دولت های مورد هدف تحریم ها و جامعه بین المللی به منظور کاهش تبعات این اقدامات و پیگیری عدالت در این خصوص، تأکید کرد.

لازم به شرح است که مرکز جنوب به عنوان یک سازمان بین دولتی و متشکل از 54 کشور در حال توسعه است که در سال 1995 میلادی و با هدف یاری به کشورهای در حال توسعه در بهره مندی از تخصص یکدیگر برای ارتقای اهداف مشترک تأسیس شد. مقر این مرکز در ژنو سوئیس است.

مجله صادق ویلا: مجله صادق ویلا | آموزش چاپ و طراحی گرافیکی، موشن گرافیک

اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 70479

به "تحریم های یکجانبه مغایر اصل برابری حاکمیت و حقوق بشر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم های یکجانبه مغایر اصل برابری حاکمیت و حقوق بشر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید