بلایای طبیعی در یک دهه 96 میلیارد دلار به کشاورزی دنیا خسارت وارده نموده است

به گزارش مهسان بلاگ، تازه ترین گزارش فائو حاکی از آن است که مجموعه گسترده ای از تهدیدات شامل خشکسالی، سیل، شیوع بیماری های دامی، ضایعات شیمیایی و دیگر بلایا سالیانه میلیاردها دلار به کشاورزان کشورهای در حال توسعه خسارت وارد می نماید.

بلایای طبیعی در یک دهه 96 میلیارد دلار به کشاورزی دنیا خسارت وارده نموده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، در گزارش اخیر فائو با عنوان تأثیر بلایا و بحران ها بر کشاورزی و امنیت غذایی اعلام شده که از سال 2005 تا 2015، بلایای طبیعی 96 میلیارد دلار به بخش کشاورزی کشورهای در حال توسعه خسارت وارد ساخته است. این در حالی است که کشاورزان آسیایی متحمل نیمی (48 میلیارد دلار) از این آسیب ها شده اند.

خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیر کل فائو، در مراسم رونمایی از این گزارش در هانوی، ویتنام، گفت: بخش های کشاورزی - فراوریات زراعی و دامی، جنگلداری، شیلات و آبزی پروری - با خطرات بسیاری به ویژه تغییرات اقلیمی و نوسانات بازار، آفت ها و بیماری ها، رویدادهای جوی شدید، و حتی تعداد فزاینده بحران ها و مناقشات طولانی، روبرو است.

فائو اعلام نموده است که خشکسالی یکی از مهمترین عوامل آسیب رسان بوده و 83 درصد از مجموع خسارت های مالی ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی (29 میلیارد دلار) اتفاق افتاده است.

داسیلوا هشدار داد که این فرآیند [خشکسالی] تبدیل به یک پدیده رایج جدید شده و تأثیر تغییرات اقلیمی این تهدیدات و چالش ها را به صورت فزاینده ای تسریع خواهد نمود.

در این گزارش همچنین تأکید شده که چگونه دیگر انوع تهدیدها خسارت فراوانی را به فراوری غذا، امنیت غذایی و نیز معیشت مردم وارد می نمایند.

مدیر کل فائو با اشاره به این موضوع اضافه کرد: بنابراین، باید کاهش خطرات و مدیریت بلایا تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از کشاورزی مدرن گردد. در حالیکه سیل و طوفان بیشترین تأثیر خود را در آسیا نشان داده اند، نظام های کشاورزی این منطقه از زمین لرزه، سونامی و تغییرات شدید در دما نیز متأثر بوده اند. خشکسالی در آفریقا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب بزرگترین بلای طبیعی بوده و بین سال های 2005 تا 2015 به ترتیب 10.7 میلیارد دلار و 13 میلیارد دلار به فراوری محصولات کشاورزی و دامی آسیب وارد نموده است. آفت و بیماری های دامی در همین بازه زمانی خسارتی 6 میلیارد دلاری به کشاورزان آفریقایی تحمیل نموده است.

بنا بر این گزارش کشورهای جزیره ای کوچک و در حال توسعه به ویژه در برابر سونامی، زمین لرزه، طوفان و سیل آسیب پذیر بوده و خسارت های ناشی از این نوع بلایا در این مناطق از 8.8 میلیارد دلار (2000 تا 2007) به 14 میلیارد دلار(2008 تا 2015) افزایش یافته است. تحقیقات فائو نشان می دهند که آسیب های ناشی از تداوم مناقشات در سوریه بین سال های 2011 تا 2016 بالغ بر دستکم 16 میلیارد دلار بوده است. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد تأکید نموده است که با توجه به افزایش دامنه و شدت تهدیدات پیش روی کشاورزی، تدوین ساختارهای کارآمد مدیریت بحران و بلایا بر پایه داده های مستند درباره چگونگی تأثیر بلایا بر کشاورزان و فراوری نمایندگان غذا اهمیت اساسی دارد.

داسیلوا در بخش پایانی سخنان خود گفت: ایجاد یک چارچوب فراگیر و گسترده مقاومت در برابر بلایا برای تضمین توسعه پایدار که بنیان صلح و نیز پیش زمینه سازگاری با تغییرات اقلیمی است، حیاتی خواهد بود.

مجله صادق ویلا: مجله صادق ویلا | آموزش چاپ و طراحی گرافیکی، موشن گرافیک

اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28238

به "بلایای طبیعی در یک دهه 96 میلیارد دلار به کشاورزی دنیا خسارت وارده نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلایای طبیعی در یک دهه 96 میلیارد دلار به کشاورزی دنیا خسارت وارده نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید