افزایش قیمت جوجه یک روزه به علت افزایش تقاضا و هزینه های فراوری

به گزارش مهسان بلاگ، رییس هیات مدیره اجمن ملی طیور ایران گفت: با توجه به افزایش تقاضا و هزینه های فراوری قیمت پنج هزار و 300 تومانی برای جوجه یکروزه منطقی است.

افزایش قیمت جوجه یک روزه به علت افزایش تقاضا و هزینه های فراوری

به گزارش گروه مالی خبرنگاران غلامعلی فارغی اضافه نمود: با توجه به شرایط نیمه اول سال گذشته و افزایش هزینه های فراوری و پایین بودن قیمت مصوب مرغ، مرغداران دچار خسارت های سنگین و ضرر های چند هزار میلیاردی شدند و در نیمه دوم میزان جوجه ریزی در واحد های مرغ مادر کم شد که این کسری جوجه ریزی اثرات خود را از اواخر سال گذشته تا به امروز نشان داده است.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی موجب افزایش قیمت جوجه یکروزه و گوشت مرغ شده است، اظهارداشت: خط ترمز فرایند جوجه ریزی حدود 18 ماه است یعنی وقتی اجداد ریخته شده، هشت ماه بعد مرغ مادر و دو ماه بعد جوجه ریزی انجام می گردد که میزان فراوری معین خواهد شد.

عدم ورود گله های اجداد به دلیل تحریم ها و سهمینه بندی در واردات

رییس هیات مدیره اجمن ملی طیور ایران یکی از علل افزایش نرخ جوجه یکروزه را عدم واردات گله های اجداد دانست و توضیح داد: ممنوعیت ورود گله های اجداد در سال گذشته باعت کاهش جوجه ریزی در اجداد شد و اثراتش روی مرغ مادر و جوجه یکروزه گوشتی معین شد.

وی اضافه نمود: درعین حال فضاسازی برای مرغ و دو نرخی شدن آن جذابیت را برای تقاضا جوجه ریزی افزایش داد بنابراین با افزایش تقاضا برای جوجه طبیعی است که شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ باشیم.

رییس هیات مدیره اجمن ملی طیور ایران از دیگر فاکتور های افزایش نرخ جوجه یکروزه را افزایش نرخ نهاده های فراوری از جمله ذرت، کنجاله سویا و دستمزد کارگری مطرح کرد و یادآورد شد: قیمت جوجه یکروزه در دی ماه سال گذشته اصلاح شد و نرخ مصوب این محصول چهار هزارو 200 تومان مشخص شد، در حالی که پس از یکسال این افزایش قیمت رخ داد.

وی براین باور است که اگر سال گذشته به موقع قیمت جوجه یکروزه، مرغ زنده و گوشت مرغ اصلاح می شد شاید امروز شاهد چنین بحرانی در بازار مرغ نبودیم.

قیمت منطقی جوجه یکروزه 5300 تومان است

فارغی گفت: سال جاری نیز با توجه به افزایش هزینه های فراوری و نرخ تورم قیمت واقعی هر قطعه جوجه یکروزه پنج هزارو 300 تومان معادل 25 درصد افزایش است تا فراورینمایندگان متضرر نشوند.

وی اضافه نمود: اکنون قیمت جوجه یکروزه گوشتی بین پنج هزار تا پنج هزارو 400 تومان است که نرخ منطقی براساس فاکتور های افزایش هزینه های فراوری است و این نرخ غیرواقعی نیست.

رییس هیات مدیره اجمن ملی طیور ایران با بیان اینکه بعضی کد غلط به فراورینمایندگان و مردم می دهند، اظهارداشت: وقتی که قیمت گذاری درست انجام نمی گرددف مرغداران تصور می نمایند جوجه یکروزه را و مردم مرغ را گران می خرند.

وی اضافه نمود: در حالی که اگر قیمت های این صنعت قبل از عید اصلاح می شد مرغدار و مصرف نماینده متضرر نمی شدند.

فارغی بی برنامگی صنعت طیور را در یکسال گذشته علت بحران اخیر دانست و اضافه نمود: در این شرایط ضروری است ریشه نابسامانی بازار مرغ پیدا و مشکل برطرف گردد.

وی اظهارداشت: اگر به دنبال متعادل شدن قیمت مرغ هستیم باید تمامی سازمان ها با یکدیگر همکاری نمایند و دولت قیمت گذاری و توزیع این محصول را به بخش خصوصی، تشکل ها و تعاونی ها برون سپاری کند، زیرا آن ها می توانند بازار را بدون هیچ مسئله ای تنظیم نمایند.

لازم به ذکر است، به تازگی محمدعلی کمالی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفته بود: قیمت جوجه یکروزه مرغ گوشتی به دلیل قاچاق تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه به 6 هزارتومان رسیده است که می تواند در بخش فراوری مشکل ساز باشد.

آنالیز بازار نشان می دهد که طی یک تا دو ماه اخیر نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ بین 40 هزار تا 60 هزارتومان به فروش می رسید، اما طی آخرین تصمیم گیری این قرارگاه قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده 17 هزارو 100 تومان و گوشت مرغ گرم 24 هزارو 900 تومان مشخص شد.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سال 99 بیش از دو میلیون و 500 هزار تن گوشت مرغ در کشور فراوری و به بازار عرضه شد.

پیش از این به دلیل کمبود نهاده های طیور، مدت زمان پرورش مرغ گوشتی 40 روز مشخص شده بود که به تازگی به 45 تا 50 روز افزایش یافت.

مجله صادق ویلا: مجله صادق ویلا | آموزش چاپ و طراحی گرافیکی، موشن گرافیک

اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 84317

به "افزایش قیمت جوجه یک روزه به علت افزایش تقاضا و هزینه های فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت جوجه یک روزه به علت افزایش تقاضا و هزینه های فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید