آصفی: اینستکس عملیاتی نشده و نخواهد شد، اظهارات لودریان فرار رو به جلوست

به گزارش مهسان بلاگ، سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: اینستکس اساسا عملیاتی نشده و نخواهد شد زیرا جمهوری اسلامی در شرایط فعلی در حال کاهش تعهدات برجامی است.

آصفی: اینستکس عملیاتی نشده و نخواهد شد، اظهارات لودریان فرار رو به جلوست

حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در فرانسه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در خصوص اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه مبنی براینکه ایران را به کلید زدن ساز و کاری که می تواند به بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران منجر شود تهدید کرد.و یک بام و دو هوای فرانسوی ها در این خصوص گفت: اظهارات لودریان جای تعجب دارد، اما جای نگرانی خیر. اینکه فرانسه بخواهد ابتکار عمل را از جمهوری اسلامی در زمینه کاهش تعهدات برجامی بگیرد، مسئله تازه ای نیست بلکه از این جهت جای تعجب دارد که جای شاکی و متشاکی عوض شده است.

*اظهارات ضدایرانی لودریان نشان دهنده تغییر جای شاکی و متشاکی است

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اینکه عملا برجام جانی برای زندگی ندارد، گفت: این اتفاق در حالی است که به جای آنکه جمهوری اسلامی گلایه مند باشد این فرانسه است که مدعی شده است.

*تهدیدات فرانسه تاثیری بر تصمیمات ایران و کاهش تعهدات برجامی نخواهد داشت

آصفی با تاکید بر اینکه تهدیدات فرانسه تاثیری بر روشی که جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجامی خود گرفته است نخواهد داشت، یادآور شد: اظهارات لودریان از یک جهت فرار رو به جلوست، چون اروپایی ها نه توانستند و نه خواستند که تعهدات خود را جلو ببرند و با این روش در حقیقت توپ را در زمین ایران می اندازند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با اشاره به هم زمانی ناآرامی ها در ایران و عراق با مدیریت انگلیس، آمریکا، عربستان و با پیاده نظام بعث گفت: شاید وزیر خارجه فرانسه فکر کرد با توجه به اینکه ایران در این تنگنا قرار گرفته است، می تواند فشار ها را بر کشور ما حداکثر کند. در حقیقت شواهد حکایت از آن دارد که طرف مقابل احساس کرده جمهوری اسلامی از جایگاه قوت فاصله گرفته و لذا می خواهد بر ایران فشار حداکثری وارد کند.

*فرانسه با سوء استفاده از ناآرامی ها در ایران به دنبال تهدید علیه جمهوری اسلامی است

سفیر سابق ایران در فرانسه با اشاره به بخش دیگری از سخنان وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه با توجه به وقایع اخیر ایران، سخت است آمریکایی ها را مجاب کنیم تا تحریم ها را کاهش دهند گفت: همین جمله نشان دهنده آن است که فرانسوی ها با سوء استفاده از موقعیت ناآرامی ها در ایران به دنبال اعمال چنین فشار و تهدیدی علیه جمهوری اسلامی هستند.

*فرانسه به دنبال انفعال ایران در جلسه کمیسیون برجام است

وی در ادامه با اشاره به برگزاری کمیسیون برجام در جمعه پیش رو گفت: از طرف دیگر در برگزاری این جلسه فرانسه برای اینکه جمهوری اسلامی را در جایگاه متهم قرار دهد که چرا تعهدات برجامی خود را کاهش داده اند در حقیقت به دنبال آن است که ابتکار عمل را در روز جمعه به دست بگیرد.

آصفی با تصریح بر اینکه جمیع این وقایع حکایت از آن دارد که فرانسه و اتحادیه اروپا عاجز از ایفای نقش خود در انجام مسئولیت های پیش رو هستند، گفت: بر این اساس آن ها چاره ای جز دست اندازی به حربه های تهدید ندارند.

*پیوستن 6 کشور اروپایی به اینستکس به منظور انصراف ایران از کاهش تعهدات برجامی است/ اینستکس عملیاتی نشده و نخواهد شد

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با اشاره به اعلام 6 کشور اروپایی شامل دانمارک، فنلاند، سوئد، نروژ، هلند و بلژیک در پیوستن به اینستکس نیز گفت: برای اینکه روشن شود اروپا علاقه ای به اجرای تعهدات خود ندارد، این 6 کشور به اینستکس اضافه می شود این در حالی است که آن ها یک سال و نیم فرصت داشتند تا به این سازوکار مالی بپوندند و این سوال وجود دارد که در طول این مدت چه موانعی برداشته شده که این 6 کشور به این نتیجه رسیدند که به اینستکس بپیوندند؟

سفیر سابق ایران در فرانسه با تاکید بر اینکه اینستکس اساسا عملیاتی نشده و نخواهد شد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی در شرایط فعلی در حال کاهش تعهدات برجامی است و بر این اساس طرف های مقابل نگران این کاهش تعهدات شدند و عنوان می کنند که به این سازوکار مالی خواهیم پیوست.

وی ادامه داد: ورود این 6 کشور تاثیری در شرایط اینستکس نخواهد گذاشت کمااینکه فرانسه، انگلیس و آلمان که از ابتدا در اینستکس بودند هیچ اقدامی در خصوص پیشرفت آن انجام ندادند و گذشته از آن بنا بود که این سازوکار مالی شرایط فروش نفت ایران را تسهیل کند که چنین دستاوردی نداشت.

آصفی با اشاره به اینکه این اعلام 6 کشور اروپایی نشان از آن دارد که اروپا هیچ منطقی را جز منطقی که از موضع قدرت باشد نخواهد پذیرفت، خاطرنشان کرد: بر این اساس این اقدام اروپا یک فریب است برای اینکه جمهوری اسلامی را از کاهش تعهدات برجامی خود منصرف کند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در انتها خاطرنشان کرد: کنار هم قرار دادن تکه های مختلف این پازل حکایت از آن دارد که از آنجا که کمیسیون مشترک برجام خروجی خاصی نخواهد داشت و از طرف دیگر طرف اروپایی عزم ایران را برای تصمیمات کاهش تعهدات برجامی جدی می بیند، لذا با این ابزار درصدد منصرف کردن جمهوری اسلامی از راهی است که در پیش گرفته و من فکر می کنم جمهوری اسلامی و مسئولان ارشد نظام بر ادامه راه که در پیش گرفته اند مصمم و پایدار هستند.

مجله صادق ویلا: مجله صادق ویلا | آموزش چاپ و طراحی گرافیکی، موشن گرافیک

اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28080

به "آصفی: اینستکس عملیاتی نشده و نخواهد شد، اظهارات لودریان فرار رو به جلوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آصفی: اینستکس عملیاتی نشده و نخواهد شد، اظهارات لودریان فرار رو به جلوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید